Nordens Kvinnoförbund

Nordens Kvinnoförbund, NKF, är en takorganisation för MarthaförbundetMarttaliittoNorges Kvinne- og FamilieforbundRiksförbundet Hem och samhälleKvenfélagasambands Islands. Årligen arrangeras en sommarkonferens i juni, år 2019 i Varberg, Sverige.

NKf historik

Läs mera om årets konferens

Hållbar utveckling ur ett socialt perspektiv NKF:s sommarkonferens i Varberg 14–16 juni 2019Läs mera »
Marika Danielsson
27.06.2019 kl. 10:46

NKF-historiken nu på nätet!

Marika Danielsson
19.06.2019 kl. 07:58

Nordens Kvinnoförbunds konferens och 100-årsjubileum

14–16 juni 2019, temat för konferesen är hållbar utveckling ur ett socialt perspektiv

Konferensen äger rum på Varbergs Stadshotell & Asian SPA. Det är ett anrikt hotell som har anor från 1902 och är en av Sveriges främsta konferens- och rekreationsanläggningar. Ett unikt hotell med många upplevelser och ett spännande asiatiskt spa. Här blandas stämningsfylld sekelskiftsatmosfär med den senaste tekniken och tusenåriga influenser från österlandet.

Information om anmälan och pris nedan.

Preliminärt program

Fredag den 14 juni

9–10 Registrering, kaffe och smörgås
10 Konferensens högtidliga öppnande
11 Kerstin Engle, ordförande i Fistulastiftelsen, berättar om verksamheten i Addis Abeba
12 Birgitta Notlöf, grundare av Livsstycket, ett kunskaps- och designcenter där kvinnor från hela världen deltar
13 Lunch
14 Sveriges Konsumenter, aktuella frågor i Norden
15 Kaffe
16 Föreningen Norden, 100 år
19 Middag

Lördag den 15 juni
10
 Utflykt, stadsrundtur, Ästad Vingård för lunch, Lammsafari på Öströö samt kaffe. Åter i Varberg cirka klockan 15.
19 Festmiddag med underhållning

Lördagens utflykt
Ästad Vingård är en av Sveriges största vingårdar, vackert beläget i naturreservatet Åkulla Bokskogar. I utkanten av naturreservatet Åkulla Bokskogar är sjöarna många och kristallklart rena. Naturen runt Ästad gård är ett böljande ekologiskt odlingslandskap. På gården finns 50 hektar åker och lika mycket ängs- och betesmark, och nu också 15 000 vinstockar.

Öströö Fårfarm ägs av familjen Klingspor. Gården arrenderas och drivs sedan 1987 av Kristian och Jeanette Carlsson. Vid övertagandet drevs gården traditionellt med grisar och spannmålsodling. Totalt driver de cirka 150 hektar på Öströö och några intilliggande gårdar. Hela gården drivs sedan 1990 ekologiskt (EU-certifierade). År 1992 startades en köttbod där det i dag säljer allt som gården producerar direkt till konsumenten. De tillverkar också en hel del inläggningar och geléer, samt tar även vara på skinnen som finns att köpa i hantverksstugan. Redan 1987 började de med får och har sedan dess byggt upp en besättning som i dag består av cirka 550 tackor av rasen gotlandsfår. Här föds varje år mellan 9001 000 lamm. Under vår och sommar finns lammsafari.

Boende helpension två dagar inkl. festmiddag och utflykt samt frukost söndag:

• Enkelrum helpension per/person 520 euro
    Dubbelrum helpension per/person 413 euro

Det går så klart bra att boka extra natt i samband med eventet. Får du tid över, finns tillgång till spat för en kostnad av 29 euro

Resväg

• Flyg Stockholm/Arlanda–Göteborg/Landvetter. Restid 55 min.
  • Buss Landvetter–Göteborg Centrum. Restid 35 min.
  • SJ tåg Göteborg C–Varberg. Restid 40 min.

Behöver du hjälp med att söka restider eller liknande kan du kontakta Eva-Marie Glad på kansliet: info@hemochsamhalle.se

Sista anmälningsdag 31 mars 2019 till ovanstående mail.